Monitor Cliëntondersteuning 2020 cijfers en ervaringen

Publicatiedatum 03.07.2021

Onafhankelijke cliëntondersteuning is ingevoerd om met mensen mee te denken over zorg en ondersteuning. Een gratis cliëntondersteuner geeft informatie, advies en korte tijd ondersteuning om de cliënt op weg te helpen bij hulpvragen. Het gaat hierbij om vragen over bijvoorbeeld maatschappelijke ondersteuning, zorg, jeugdhulp, onderwijs, wonen, werk en inkomen. Het doel van gratis cliëntondersteuning is de zelfredzaamheid en participatie van mensen te versterken.

Als mensen eenmaal een cliëntondersteuner aan hun zijde hebben, zijn ze daarmee goed geholpen. Het ontlast hen dat er iemand meekijkt en weet welke wetten en regels er gelden, zeker bij complexe zorgvragen. Alleen weten veel mensen niet dat ze een cliëntondersteuner kunnen krijgen en hoe ze ermee in contact kunnen komen. Dit blijkt uit de eerste Monitor cliëntondersteuning van het RIVM.

De afgelopen jaren heeft VWS veel geïnvesteerd in cliëntondersteuning. Het ministerie wil weten hoe het ervoor staat met de vraag, het aanbod, de bekendheid en kwaliteit van cliëntondersteuning in Nederland. In opdracht van VWS heeft het RIVM daarvoor een monitor opgezet en zal het deze periodiek herhalen. Lees het hele document op de website van RIVM.

Gratis cliëntenondersteuning in Nederland

Het Zorgkantoor Zorg en Zekerheid wil via deze weg nogmaals de gratis cliëntenondersteuning in Nederland onder de aandacht brengen. Als Zorgkantoor bieden wij zelf gratis cliëntenondersteuning aan Wlz- cliënten, maar u kunt ook kiezen voor onafhankelijke cliëntenorganisaties. Deze partijen hebben een contract met ons als Zorgkantoor.