Veranderende rol van het zorgkantoor

De rol van de zorgkantoren in de uitvoering van de langdurige zorg verandert. Onlangs publiceerde ZN een artikel over deze veranderende rol.

Zorgkantoren hebben als belangrijkste taak om zorg te realiseren voor mensen die recht hebben op langdurige zorg volgens de Wlz (Wet Langdurige Zorg). Het gaat dan bijvoorbeeld om zorg in verpleeghuizen of in instellingen voor mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking. Door de toegenomen aandacht voor en informatie over de kwaliteit van zorg, verandert ook de rol van de zorgkantoren. De laatste jaren hebben zorgkantoren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Zorgkantoren willen zich verder ontwikkelen tot inkopers van kwalitatief goede zorg en zijn hiervoor gezamenlijk een programma gestart. Het programma wordt gecoördineerd door Zorgverzekeraars Nederland (ZN). Het doel is om samen verder te ontwikkelen, van elkaar te leren en continue te verbeteren. In dialoog met zorgaanbieders en cliënten/cliëntenraden willen zorgkantoren een hogere zorgkwaliteit stimuleren, die nadrukkelijk uitgaat van de wensen en behoeften van cliënten. Om dit te bereiken zijn veranderende kennis en vaardigheden bij zorgkantoormedewerkers nodig, naast een consistent eenduidig en herkenbaar beleid.

Bekijk de video over de veranderende rol van het zorgkantoor