Cliëntondersteuning
Met een Wlz-indicatie kunt u ervoor kiezen om gratis gebruik te maken van een cliëntondersteuner. Lees hier hoe u contact kunt krijgen met een cliëntondersteuner.
Waar kunt u terecht voor advies en hulp?
Heeft u advies of hulp nodig om de zorg te krijgen die bij u past? Onze klantadviseurs zijn de cliëntondersteuners van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid en geven u graag advies over langdurige zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Daarnaast helpen zij u bij het vinden van de beste zorg en vertellen u waar u terecht kunt. Neem contact met ze op. Er zijn ook andere organisaties waar u terecht kunt. Dat heet onafhankelijke cliëntondersteuning.
De cliëntondersteuner denkt met u mee over de beste zorg voor u
Als u recht heeft op zorg uit de Wlz dan kunt u gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van uw positie, zodat u weloverwogen keuzes kunt maken over uw zorg. Een cliëntondersteuner staat naast u, denkt mee met u en betrekt waar mogelijk uw sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent ook het zorgaanbod in uw buurt.
U kunt informatie, advies en ondersteuning krijgen
Denk aan:
- De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij uw situatie.
- Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, de verschillende zorgvormen, uw rechten en eventuele wachtlijsten.
- De invulling van de zorg. U kunt bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. Hierin legt u vast hoe u uw leven wilt inrichten en wat daarbij voor u de beste zorg is (verblijf in een zorginstelling, een volledig of modulair pakket thuis of persoonsgebonden budget).
- Het zorgplan. U kunt hulp krijgen bij het opstellen, evalueren en bijstellen van het zorg- of ondersteuningsplan. Dit zijn afspraken over de invulling van de zorg die u maakt met uw zorgverlener. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat de cliëntondersteuner u tijdens de bespreking met de zorgverlener bijstaat.
- Bemiddeling tussen u en uw zorgaanbieder. Wenst u een andere invulling van uw zorgvraag en/of komt u er samen met de zorgaanbieder niet uit? Ook dan kan een cliëntondersteuner u helpen.
- Ondersteuning bij klachten.
- Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.
Waar kunt u terecht?
Voor cliëntondersteuning kunt u terecht bij de klantadviseurs van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid. Neem contact met ze op.
Wilt u liever advies of hulp van een andere organisatie? Neem dan contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuners bij u in de buurt. U kunt zelf kiezen van wie u de hulp wilt ontvangen en rechtstreeks contact opnemen. Lees meer over onafhankelijke cliëntondersteuning. Voor de regio van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid zijn de volgende onafhankelijke cliëntenorganisaties gecontracteerd:
Adviespunt Zorgbelang
T: 0900 243 81 81
https://adviespuntzorgbelang.nl/
CliëntondersteuningPLUS
T: 085 071 28 63
www.clientondersteuningplus.nl
Kernkracht
T: 018 251 90 60
MEE Zuid Holland Noord
T: 088 775 20 00
Wie kan u nog meer helpen?
Er zijn veel organisaties betrokken bij de langdurige zorg:
Uw gemeente
Als u hulp nodig hebt in het dagelijks leven, kunt u hiervoor ondersteuning krijgen van uw gemeente via Regelhulp.
T: 0800 0126
Centrum indicatiestelling zorg
Het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) beoordeelt of u recht hebt op Wlz-zorg. Doe de webcheck om te kijken of u zorg kunt krijgen die vergoed wordt.
T: 088 789 10 00
Per Saldo
Per Saldo geeft informatie en advies en ondersteunt pgb-houders via een telefonische helpdesk.
T: 0900 742 48 57
Centraal Administratiekantoor
Het Centraal Administratiekantoor (CAK) bepaalt de hoogte van uw eigen bijdrage.
T: 0800 0087
Sociale Verzekeringsbank
De Sociale Verzekeringsbank (SVB) zorgt voor de betaling aan uw zorgverleners als u een pgb hebt. Ook helpen zij bij het regelen van uw zorg en administratie.
T: 030 264 82 00
Uw verzekeraar
Uw zorgverzekering vergoedt algemene, medische behandelingen. Neem voor meer informatie contact op met uw eigen verzekeraar. Bent u bij Zorg en Zekerheid verzekerd?
T: 071 5 825 825
Heeft u nog vragen?
Raadpleeg de landelijk website: www.cliëntondersteuning.co.nl.