Wij zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 tot 17:00 uur. Afdeling pgb is tijdelijk van 08:30 tot 16:00 uur bereikbaar.

Adres

Zorgkantoor Zorg en Zekerheid
Haagse Schouwweg 12
2332 KG Leiden

Route via Google Maps

Wij staan voor u klaar

Thumbnail Safoera

Safoera

Klantadviseur

Thumbnail Karin

Karin

Klantadviseur

Thumbnail Lieneke

Lieneke

Klantadviseur

Thumbnail Rina

Rina

Klantadviseur

Thumbnail Wout

Wout

Klantadviseur

Thumbnail Fenna

Fenna

Klantadviseur

Samen sneller kennis en ervaring opdoen

‘Slimme technologie’ om cliënten te ondersteunen, zorgmedewerkers te ontlasten en de zorg te verbeteren is ruim voorhanden. Maar welke innovaties hebben écht meerwaarde? Ouderenzorgorganisaties Activite, DSV|verzorgd leven, Libertas Leiden en Topaz onderzochten dat samen in het project ‘Samen innoveren en slim organiseren in het verpleeghuis’. Elke organisatie testte een andere innovatie en deelde haar ervaringen.

Tanja Ineke, bestuurder van Libertas, vertelt wat de samenwerking opleverde. “De aanleiding voor onze samenwerking was eigenlijk heel praktisch”, zegt Tanja. “Er was in de regio geld beschikbaar vanuit het zorgkantoor Zorg en Zekerheid voor extra innovatie. Een van de eisen was dat je het samen zou doen. De vier organisaties wilden allemaal investeren in e-healthtoepassingen. Onze verwachting was dat we samen sneller kennis en ervaring konden opdoen.”

Asset tracking en elektronische toedienregistratie medicatie

Topaz ging aan de slag met ‘asset tracking’. Het idee is dat hulpmiddelen – zoals een tillift of een infuuspaal – een sensor krijgen, zodat medewerkers ze altijd snel kunnen vinden via een app. “Heel interessant, want het zoeken naar hulpmiddelen staat hoog op het frustratielijstje van zorgmedewerkers”. “DSV|verzorgd leven deed een proef met elektronische toedienregistratie om de medicatieveiligheid te verbeteren. “Met succes, want DSV breidt het nu uit naar alle locaties.”

Slimme zorgomgeving en slim incontinentiemateriaal

Libertas Leiden startte met een slimme zorgomgeving. “Door de coronacrisis zijn we iets minder ver gekomen dan we wilden”, aldus Tanja. “Maar we hebben genoeg goede ervaringen opgedaan en gaan uitbreiden naar andere locaties.“ ActiVite deed een pilot met slim incontinentiemateriaal. “Een veelbelovende innovatie die de kwaliteit van de zorg én het werkplezier bevordert. Alleen onze businesscase is niet sluitend. Dankzij de pilot van ActiVite gaan we nu met een aantal organisaties die het slim incontinentiemateriaal gebruiken in gesprek met de leverancier en het ministerie van VWS.”

Meer opbrengsten van de samenwerking

Samenwerking tussen de vier organisaties was niet nieuw. “Maar de impuls die van dit project uitging om kennis te delen en elkaar te inspireren was wél nieuw.” Het was ook de eerste keer dat de organisaties samen een projectleider inhuurden. Samen hadden we daar budget voor. “Gelukkig maar, want het heeft ons veel verder gebracht dan wanneer we ieder onze eigen pilots hadden gedaan.”

Meer weten?

Op 11 februari kun je deelnemen aan een webinar over de regionale aanpak en de ervaringen aan de hand van één van de projecten: slim incontinentiemateriaal. Aanmelden voor deze bijeenkomst kan via deze link.

____________________________________________________________________________________________________

Noot voor de redactie, niet voor publicatie: voor vragen over dit project kunt u contact opnemen met Janneke de Groot 06 – 47 09 82 87