Adres

Zorgkantoor Zorg en Zekerheid
Haagse Schouwweg 12
2332 KG Leiden

Cliëntondersteuning

Met een Wlz-indicatie kan uw client ervoor kiezen om gratis gebruik te maken van een cliëntondersteuner. Lees hier meer over hoe dit contact kan worden gelegd. 

Waar kan uw cliënt terecht voor advies en hulp?

Heeft uw cliënt advies of hulp nodig om de zorg te krijgen die bij hem of haar past? Onze klantadviseurs zijn de cliëntondersteuners van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid en geven graag advies over langdurige zorg vanuit de Wet langdurige zorg (Wlz). Daarnaast helpen zij uw cliënt bij het vinden van de beste zorg en vertellen zij uw cliënt waar hij of zij terecht kan. Neem contact met ze op. Er zijn ook andere organisaties waar uw cliënt terecht kan. Dat heet onafhankelijke cliëntondersteuning. 

De cliëntondersteuner denkt met uw cliënt mee over de beste zorg

Als uw cliënt recht heeft op zorg uit de Wlz dan kan uw cliënt gratis hulp krijgen van een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuning is vooral gericht op de versterking van de positie van de cliënt, zodat uw cliënt weloverwogen keuzes kan maken over zijn of haar zorg. Een cliëntondersteuner staat naast uw cliënt, denkt mee met uw cliënt en betrekt waar mogelijk het sociale netwerk, zoals familie, mantelzorgers en vrijwilligers, bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent ook het zorgaanbod in de buurt.

Uw cliënt kan informatie, advies en ondersteuning krijgen

Denk aan:

  • De keuze voor de gewenste zorgaanbieder die het beste past bij de zorgsituatie.
  • Informatie en advies over het zorgaanbod in de regio, de verschillende zorgvormen, rechten en eventuele wachtlijsten.
  • De invulling van de zorg. Uw cliënt kan bijvoorbeeld hulp krijgen bij het opstellen van een persoonlijk plan. 
  • Bemiddeling tussen uw cliënt en u als zorgaanbieder. 
  • Ondersteuning bij klachten.
  • Hulp bij het aanvragen van een herindicatie.

Bekijk de video 'Co, uw persoonlijke gids in de zorg' op Vimeo

Waar kan uw cliënt terecht?

Voor cliëntondersteuning kan uw cliënt terecht bij de klantadviseurs van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid. Neem contact met ze op. 

Wilt uw cliënt liever advies of hulp van een andere organisatie? Neem dan contact op met de onafhankelijke cliëntondersteuners bij u in de buurt. Uw cliënt kan zelf kiezen van wie hij of zij de hulp wilt ontvangen en kan rechtstreeks contact opnemen. Lees meer over onafhankelijke cliëntondersteuning(pdf - 99 kB). Voor de regio van het zorgkantoor Zorg en Zekerheid zijn de volgende onafhankelijke cliëntenorganisaties gecontracteerd:

Cliënt­ondersteuningPLUS

T: 085 071 28 63

www.clientondersteuningplus.nl

Kernkracht

T: 018 251 90 60

www.kernkracht.nl

MEE Zuid Holland Noord

T: 088 775 20 00

www.meezhn.nl

Zorgbelang Nederland

T: 0900 243 81 81

www.adviespuntzorgbelang.nl/cliëntondersteuning-langdurige-zorg

Wie kan uw cliënt nog meer helpen?

Er zijn veel organisaties betrokken bij de langdurige zorg:

Centrum indicatiestelling zorg

Het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) beoordeelt of uw cliënt recht heeft op Wlz-zorg. Doe de webcheck om te kijken of uw cliënt zorg kan krijgen die vergoed wordt.

T: 088 789 10 00

www.ciz.nl 

Per Saldo

Per Saldo geeft informatie en advies en ondersteunt pgb-houders via een telefonische helpdesk.

T: 0900 742 48 57

www.pgb.nl 

Centraal Administratiekantoor

Het Centraal Administratiekantoor (CAK) bepaalt de hoogte van de eigen bijdrage.

T: 0800 0087

www.hetcak.nl 

Sociale Verzekeringsbank

De Sociale Verzekeringsbank (SVB) zorgt voor de betaling aan de zorgverleners als uw cliënt een pgb heeft. Ook helpen zij bij het regelen van de zorg en administratie.

T: 030 264 82 00

www.svb.nl

Uw verzekeraar

De zorgverzekering van uw cliënt vergoedt algemene, medische behandelingen. Neem voor meer informatie contact op met de verzekeraar. Is uw cliënt bij Zorg en Zekerheid verzekerd?

T: 071 5 825 825

www.zorgenzekerheid.nl